Het afgelopen jaar is op veel plekken vooral heel veel gesproken over het forse opvang tekort in Weesp. Niet dat praten en onderhandelen vreemd is voor Sevgi Tonkas & Femke van der Meer, het fijne is dat ze daarnaast als eerste dit probleem ook écht aanpakken. Vanaf het moment dat de dames te horen kregen dat de huur ging stoppen op de huidige locatie aan de Hogeweyselaan is de zoektocht naar een nieuwe locatie gestart. Dat was niet eenvoudig, verschillende opties hebben de revue gepasseerd waarbij een serieuze locatie werd afgekeurd door de gemeente op basis van de vergunningen.

Gelukkig is er inmiddels een mooie locatie gevonden aan de Flevolaan 8, Weespernieuws schreef hier in september ook al een leuk artikel over. Momenteel is het nieuwe pand in aanbouw en al in gebruik voor informatieavonden voor ouders. Wij waren 2 weken geleden ook op een van deze avonden en delen graag een aantal belangrijke punten met jullie. Het belangrijkste punt is dat er voor de periode januari tot en met mei nog plekken beschikbaar zijn voor ouders die per direct plekken nodig hebben. Dit is zowel voor de baby’s als voor de dreumesen en peuters. Omdat er onduidelijkheid was over de kans van slagen sprak ik hierover met Sevgi Tonkas & Femke van der Meer.

Alex: Sevgi, ik was in de veronderstelling dat jullie pas in september extra capaciteit gingen krijgen. En dat jullie helemaal vol zaten op de wachtlijsten?

Sevgi: Fijn om dat misverstand hier weg te nemen. Onze bestaande huurovereenkomst stopt inderdaad einde 2020 maar we geven hier gas op de verbouwing. We gaan in januari al met de eerste groepen starten en verwachten onze andere groepen vanaf maart 2020 te verhuizen naar de nieuwe locatie. Het klopt dat ook onze wachtlijsten vol zijn maar door de verdubbeling, slim plannen en natuurlijk het extra personeel dat we hebben aangetrokken kunnen we nog plekken vergeven aan (nieuwe) Weespers die per direct een plek nodig hebben. Alex: Zijn er nog zaken waar ouders rekening mee moeten houden bij inschrijving?

Sevgi: Het belangrijkste is dat we iedereen op het hart willen drukken om de opvang behoefte kenbaar te maken door in te schrijven op onze website. Wanneer ouders flexibel zijn in de dagen en minimaal 2 dagen per week afnemen is het ons nog steeds gelukt om plaatsingen te realiseren.

Femke: Misschien goed om toe te voegen dat we ouders willen vragen om ook aan te geven als er geen opvang bij Otje gewenst is. Of de inschrijving terug te trekken als er inmiddels een plaatsing is. We merken dat er veel dubbelingen zitten in de wachtlijsten en dat zorgt nu soms voor onnodige wachttijd om plaatsingen te regelen waar ouders dringend op zitten te wachten. Alex: Waarvan akte, we gaan in december opnieuw peilen hoe de behoefte is en de status van de wachtlijsten komt daar ook aan bod. Kan je ons ter afsluiting nog iets vertellen over de voortgang van de bouw en de opening en verhuizing?

Femke: De verbouwing loopt conform planning. De staalconstructie staat, de schuifpuien en entreedeuren zijn geplaats en de groepen worden op dit moment voorzien van muren. Otje begint echt vorm te krijgen! De eerste opvang dag van onze nieuwe baby/dreumes groep en dreumes/peutergroep zal 13 januari 2020 zijn. Per 1 februari 2020 zal de derde (baby)groep van start gaan. Onze huidige kinderen die nu opgevangen worden aan de Hogeweijselaan zullen tussen maart en mei 2020 verhuizen naar de nieuwe locatie. De exacte datum is nog niet bekend.

Alex: Dank voor jullie harde werk, fijn om te zien dat na veel beloftes jullie als eerste stappen zetten naar een oplossing van het opvang probleem.